Jordgubbar+vitlök=Sant

Efter en hel helg som fiskeänka kom Lasse hem till mig med två lådor sprillans egenfiskade och nykokta kräftor.
Vi ställde till med vår egen lilla familjekräftskiva och åt så det stod härliga till.
Den som känner mig väl, vet att jag är väldigt förtjust i kräftor, men stora kräftskivor är inget för mig.
Jag njuter som allra mest när det bara är vi och jag kan pilla, äta och suga i lugn och ro.
När mina kräftor är slut går jag över till familjemedlemmarnas "left overs" och kollar vad de har missat. :-)


Jag sög & sörplade så att jag fick ett sår på insidan av underläppen. Blev även halvt skinnflådd uppe i gommen.


Vi varvade kräftätandet med supersmarrig jordgubbs-& vitlökscocktail.

-Jag vet, det låter helskumt. Men gillar man jordgubbar och vitlök så törs jag nästan lova att man gillar denna blandning.
Det var på Linds kök jag upptäckte den fantastiska smaksensationen och blev fast.
Passar perfekt som förrätt i ett cocktailglas, eller i en skål till en härlig matbuffé.

Här är det enkla receptet om någon vill/törs prova:

Jordgubbs-& vitlökscocktail  (ca 6 pers)

400 gr jordgubbar
1 hel vitlök, tex solovitlök

Marinad:

1/2 dl rapsolja
1 tsk vinäger  (jag tog balsamvinäger)
1 krm salt
1 nypa krossad svartpeppar
1 vitlöksklyfta

Skiva jordgubbar direkt i cocktailglas (eller i en skål).
Hacka vitlöken fint och strö över.
Blanda ihop dressingen och häll över 15 min före servering.
Låt cocktailen stå framme under tiden så att jordgubbarna blir ljumma innan de serveras.


Jag köpte ganska smaklösa spanska jordgubbar, men jäklars vilken svosch de fick i marinaden.
Helt plötsligt smakade de JORDGUBBAR!

Ska nog göra ytterligare en omgång denna vecka, fast i morgon blir det inte, för då ska jag ta med namnsdagsbarnet Lars på lite "bus".  ;-)

Sov gott godingar!


Kommentarer
Postat av: Pauline

Jag tycker de såg gott ut med jordgubbar och vitlök, jag är jätte förkyld också så de lär väll vara toppen? :D



sv: hahaha tycker du? tack :D men den va lite plojjigt inspelad, inte så seriös liksom hehe.



Jag VEET visst är dom goda!? smakar godis. Jag tar också dem, och det blir nästan så man vill ta fler än två per dag bara för att dem är så goda. Men nog är dem bra och effektiva, det kan jag lova! :)

2011-08-09 @ 23:38:33
URL: http://paulinelinis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0