Aix en Provence, dag 2, fortsättningen

Efter vårt besök på Lóccitane, blev det en liten snabbuppfräschning på hotellet innan vi promenerade ner till stan för en sen lunch.
 
Lasse var inte lika hungrig som jag och ville bara ha en liten ceasarsallad. Liten sallad var det, haha!
Men jösses så god den var (jag smakade, så jag vet).
 
Själv var jag sugen på en moule (musslor i grädde) och den gick inte heller av för hackor, mums.
Efter lunchen stapplade vi tillbaka till hotellet, och vilade lite i vårt svala rum.
Sen var det dags igen att ge sig ut på stan, måste ju äta middag också, hehe.
 
Man knallar runt bland alla små gränder och rätt vad det är kommer man ut på ett härligt torg med caféer, barer, restauranger osv, så himla mysigt.
Vi satte oss och provade en pastis, som jag fått tips om hemifrån. Det var riktigt läskande och gott, speciellt om man är en lakritsdiggare som jag.
Snacksen blev vi bjudna på, trevligt.
 
Vilket fint glas jag fick min pastis i va!
 
Ser rätt nöjd ut, och undra på det så gött som vi hade det!
 
Fast vi inte var speciellt desperata slank det ned var sin Desperado också :-)
 
Ytterligare en stunds traskande i gränderna och lite fönstershopping.
Verkar som att Provence-ungarna kommer vara klädda i lite röd och tuff stil i höst.
 
Vi hittade en restaurang, gick in, kom ut..på en supermysig innergård och bestämde oss för att stanna där.
Vid vårt bord hittade L ett tecken på att han skulle äta gåslever igen ;-)
 
Hahaha, karln åt gåslever både till förrätt och till varmrätt.
 
Vinet i en kylväska av plast, fylld med en massa is.
 
L är ingen sötsakskille, men några ostbitar till efterrätt är aldrig fel.
 
Efter en tallrik med supergod fisk blev det endast en espresso för mig.
 
 
 
Förutom den lilla låtsasödlan på väggen under "Lapin-tavlan" ilade en riktig ödla in bakom tavlan.
 
Eftersom jag var lite partysugen stannade vi på detta ställe, Chado, som spelade superbra musik.
Urtrevligt ställe med skön stämning, och vi blev till och med bjudna på öl av vår servitör: -It´s on the house, sa han. Gillas skarpt!
 
Fanns ett par transvestiter på Chado också, och här har Lasse blivit bekant med en av dem, hihi.
 
Detta var absolut en av de mysigaste fredagar jag haft på länge!
 

Kommentarer
Postat av: Annika Soulcityguide

Vilken härlig dag! Provence är verkligen supermysigt:)
Kram

Svar: Supermysigt är bara förnamnet, och jag vill tillbaka! :-)Kram
Helena Nygrund

2012-08-27 @ 12:58:30
URL: http://soulcityguide.com
Postat av: Carina

Nu har jag läst om ert Franska äventyr, låter ju jätte härligt och ser supermysigt ut på bilderna.
Kram

Svar: Och det var det också, heeeelt underbart!
Helena Nygrund

2012-08-27 @ 15:21:24
Postat av: Carina

Tror jag det, man blir riktigt sugen på att åka dit :) ....också ha ha. Mer tid och pengar åt folket ;) kraaaaaaaaaam

Svar: :-)
Helena Nygrund

2012-08-27 @ 15:42:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0