Superlätt skinkstek

Oj vad tiden rann iväg idag!
Klockan är jättemycket och jag måste skynda mig i säng, så att jag hinner få några skönhetstimmar innan jag ska upp och simma i morgon bitti.
Men först måste jag redogöra för vår enkla och goda middag, som föll alla i smaken.
Eftersom matfantasin alltid tryter till vardags brukar jag ofta kika in på Hemköps hemsida och kolla veckans flygblad.


Ok, det får bli nåt med skinkstek...

Hittade ett superlätt recept som jag tillagade, och enda abret var att maten ska vara en timme i ugnen.
Men vi som är vana att äta enligt Medelhavstider berörs inte av sånt, hihi.

För 4 pers (fast jag dubblade allt eftersom vi oftast är 5 pers, plus att jag vill ha ett par matlådor)

Ingredienser:
600 gr skinkstek
3 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
1-2 tsk sambal oelek
3/4 dl kinesisk soya

Gör så här:
Skär skinksteken i centimetertjocka bitar (ungefär som i stroganoff). Lägg dem i botten av en ugnssäker form.
Rör ihop övriga ingredienser och häll över köttet.
Gratinera i ugn i 175 grader, i ca 1 timme. (Köttet blir bara mörare om det får stå lite längre).
Serveras med ris och sallad.

Eftersom jag och L gillar mat med lite mera sting, delade jag upp köttet på två formar. '
Likaså med gräddblandningen så att hälften var utan sambal oelek. Därför blev alla glada och nöjda!

Så sov gott nu alla fina.


Kommentarer
Postat av: lisasgodbitar.se

Bara gjort skinkstek en gång men misslyckades totalt! Magnus önskemål är att jag aldrig mer gör det haha. KAnske skall plocka fram min envisa sida och försöka igen =) kram

2012-02-07 @ 10:03:30
URL: http://lisasgodbitar.se
Postat av: Carita

Tur att du finns Helena som håller mig med recept. Eftersom jag är invalid nu skall jag bjuda syster på denna rätt på fredag när hon kommer. Enkelt och det verkar gott oxå. Tick tack. Kramisar.

2012-02-07 @ 17:12:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0