Giftig jätteloka?

Idag har det varit en skön tisdag, som började med simning (som vanligt), frukost ute i solen, jobb och sen matlagning.
Dagens maträtt: Ugnsbakad kolja med pepparrot, kokt potatis, morotspaket & pepparrotskräm. 
Matbortskämda som vi blev på semestern känns det skönt att ha Citygross matkasse igen, och slippa fundera på vad vi ska äta varje dag.
Och efter ett par månaders paus från "kassen" känns den ny och fräsch igen, med många goda maträtter, som till och med kräsna Tessan gillar, och då är det bra, hihi.
 
Lite Allsång på Skansen o en stor kopp te och kvällen är i hamn  :-)
Bläddrade lite i lokaltidningen och läste att den gigantiska giftväxten jätteloka sprider sig som ogräs i Solna.
Kom då på att jag såg ett gäng superstora "hundkexliknande" växter härom dagen, när jag och L var ute på promenad.
Fick inte med mig någon, utan sprang ensam ut precis som jag var (rödgråten av både hackad lök och riven pepparrot) för att fota växterna jag sett, hihi.
 
Vad tror ni, är detta jätteloka?
 
 
 
 
 
 
Svårt att visa hur hög växten är när ingen vill följa med ut och ställa sig bredvid.
Så jag fick helt sonika ta kort på mig själv, usch, och här ser ni att "lokan" är ungefär 1,70 som jag.
 
Undrar om det är en giftig jätteloka!?
 

Kommentarer
Postat av: Ylva

Det är det alldeles säkert! Har också sett flera exemplar längst vägkanten. Minns dom från min barndom och att pappa alltid varnade:)

2013-07-16 @ 23:27:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0