Man tröttnar aldrig!

Middag, middag, denna eviga middagsfråga!
Jag och "husbandet" är inte såna som äter för att leva, nej vi lever för att äta (döttrarna har däremot inte fullt så utvecklade smaklökar som vi, hihi).
Vi älskar mat, men är för den skull inga mästerkockar, och vi skulle vara helt hopplösa som jury i något matlagningsprogram, för vi skulle säkert tycka att allt var lika gott.
En vanlig vardagsmiddag ska ju helst gå snabbt, och gärna vara lagad redan när man kommer innanför dörren, men vi passar nog bättre in vid Medelhavet för vi äter alltid mat ganska sent.
Ibland får våra "dyrbara" smaklökar lite att säga till om, och däremellan säger Hemköps flygblad vad vi ska äta.
Idag sa flygbladet att vi skulle äta fläskfilé, men det tyckte tydligen inte leverantören som ännu inte levererat köttet.
Jag som hittat recept på nätet blev helt ställd, Vad ska jag laga nu?
-Äsch, vi köper kycklingfilé och gör något liknande, sa jag till L, och så fick det bli.
 
Här "byggs" det mat, och jag har ingen aning om hur det kommer att smaka.
 
Klart, och så himla gott!
Övriga familjen åt kokt potatis, men jag blev så sugen på quinoa (det svarta).
Och den lilla lilla gröna fläcken är babyspenat fräst med vitlök. (Spenat måste vara något av det mest otacksamma som finns att steka, för det krymper och försvinner på en bråkdels sekund i stekpannan. Och sen ska man dela det med två till i familjen, suck).
 
Eftersom det blev så gott kommer receptet här:
 
Salamifylld kycklingfilé:
4 portioner
 
4 kycklingfiléer (mina var delade mitt itu, som frallor, upptäckte jag när jag kom hem)
salt, svartpeppar
smör 
salami
soltorkade tomater
ca 3 dl vispgrädde
ca 3 msk tomatpuré
 
Gör så här:
 
Sätt ugnen på 225 grader
Salta och peppra filéerna
Bryn i smör i stekpanna (inte helt färdigt eftersom de även ska in i ugnen)
Lägg salami och soltorkade tomater emellan filéerna och fäst med tandpetare.
(om man har hela filéer kan man skära skåror och peta ner tomat och vikta salamiskivor).
Lägg i ugnsfast form. Vispa ihop grädde o tomatpuré och häll det i formen.
Stek i mitten av ugnen i ca 20 min.
 
Så himla mumsigt!
 
Och jag måste bara säga en sak; man tröttnar på mycket grejer, men aldrig på mat!
Någon som håller med?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0