23 augusti

Idag tog jag mig en redig sovmorgon när L stuckit iväg till jobbet.
När jag väl klev upp ur sängen blev jag riktigt effektiv; Jag dammsög och skurade hela lägenheten, jag slet säkert en timme med att olja in vårt tråkiga matsalsbord, jag invigde min Kärcher fönstertvätt och gick loss på vardagsrumsfönstrena, bäddade rent i sängarna, och hann med att se två filmer också.
 
Men igår gjorde jag helt andra saker, för då fyllde min livskamrat år :-)
Han hade jobbat natt och när han kom hem på morgonen åt vi frukost tillsammans. Sen stack vi iväg till fiskbilen och köpte några havskräftor till kvällens middag.
Sen lyckades jag faktiskt släpa ut karln på en löptur med mig, på hans födelsedag och allt, hihi.
 
Efter löpning och dusch blev det bubbel, jordgubbar och film, "Expendables 3".
 
 På kvällen samlades vi alla fyra och sörplade i oss kräftor, och åt västerbottenostpaj med tillbehör.  
Attans vad gott det var!
 
Sen kunde jag inte låta bli att ta hand om kräftskalen och göra godaste fiskfonden.
Man steker skalen i rikligt med smör, smular ned en fiskbuljongtärning, häller på några deciliter vatten och låter det puttra ihop i 15-20 minuter. Silas av och vätskan fryses in i små portionsförpackningar.
Vi brukar göra en fisksoppa som är helt underbar, speciellt med denna hemmagjorda fond i.
Längtar redan till höstens härliga soppor!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0