Billigt och bättre

Det här är säkerligen ett jättegammalt husmorsknep, men jag fick lära mig det alldeles nyligen. 
Såg på Instagram att en ung sötis (tack för tipset Hanna) "putsat" sina silversmycken på ett billigt och mer miljövänligt sätt, än med det klassiska silverputsbadet man kan köpa på tex Guldfynd.
 



Efter det lilla badet för mina skedar (8 st)
blev de så fina, att jag knappt kunde ta kort på dem utan att själv synas i speglingen, hihi.
Tyvärr glömde jag ta en förebild, men mina teskedar fick jag för över 30 år sen, och de har legat nedpackade sen dess. 
Hittade dem när jag röjde i min 
städgarderob, och de var allt annat än silverfärgade då.
Men nu så är de fina igen.
 
Gjorde så här:
 
Tog en liten skål och lade aluminiumfolie på insidan. 
Ned med skedarna.
Hällde på kokande vatten och en matsked bakpulver.
Sen fick det stå tills allt kallnat.
Klart!
 

Kommentarer
Postat av: Den där Victoria

Vilket toppentips! Det ska jag prova.

Kram Victoria

2014-05-07 @ 10:47:25
URL: http://www.dendarvictoria.se
Postat av: Sofia

Bikarbonat går bra också men det måste vara plastbalja som man lägger foliet i.
Brukar använda detta till alla mina äkta smycken också - fungerar klockrent då man är lat.

Ha en bra kväll!

Kram
Sofia

Svar: Tack för tipset Sofia! Kram
Helena Nygrund

2014-05-07 @ 18:28:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0