Key West, fortsättningen

Sitter just nu och kollar på Robinson och dricker ett glas "gott rött".
Jag blir alltid lite irriterad när jag kollar på Robinson, just för att det heter Robinson och inget annat.
En Robinson är för mig en överlevare, en som klarar sig helt själv på en öde ö, kanske med lite hjälp av en Fredag.
I detta program handlar det bara om pakter och därför borde programmet få ett annat namn, om inte annat för att Helena inte ska bli irriterad, hihi.

Men nu ska jag lägga in resten av mina Key Westbilder, som gör mig allt annat än irriterad. :-)


Vad gör man med en Ford Super Duty, en mastodontbil, i Key West?
Vi såg flera sådana bilar, och för att ni ska förstå hur stora de är säger jag åter igen att Lasse är 1,90m. (men det är inte Bitte).


Efter solnedgång och beundran av stoora bilar gick vi hem och gjorde oss fina. 
Därefter blev det skaldjursrestaurang med smarrig mat. (Oj, nu kände jag att jag använder smarrig väldigt ofta, men det är ju liksom jag, så ni får helt enkelt acceptera det).
Vi var rätt mätta efter det mastiga vi åt tidigare på dagen så jag och L bestämde oss för att ta en enkel lite förrätt i stället!


Lasse och våra underbara grannar Hasse & Bitte (som vi aldrig tidigare har tillbringat mer än ett dygn tillsammans med).


Efter smarriga skaldjur promenerade vi vägen "hem" och kollade efter något lite lugnare ställe där vi kunde ta en drink och prata med varandra utan att skrika. (Key West är ett partyställe utan dess like, men även så så himla vackert och häftigt på alla vis).
Av en händelse hade vår "reseledare" Bitte sett ett litet italienskt jazzställe tidigare under dagen som hon ville besöka, och vi hittade det, BetterThanSexKeyWest, ett jättemysigt ställe som inte alls är som det låter.
Jag beställde in en Baileys Kaffe och fick den uppdelad i tre delar; ett glas med Amarettogrädde, en mugg kaffe & ett glas Baileys. Väldigt annorlunda fast samtidigt väldigt bra eftersom jag inte gillar Amaretto. Jag kunde alltså låta bli att ta grädden!


Har ni någonsin druckit rödvin i chokladdoppade glas?
Jag lovar, det är en HIT, så bli inte förvånad om du blir bjuden på det hemma hos mig.


Grapejuice och Croque madame, en underbar frukost i Key West.
Nu har jag tyvärr fotat tallriken från fel håll, men jag tror att ni förstår varför den heter Madame, eller hur!?


Den här bilden påminner mig om att jag tyvärr inte hann med att prova Key West Lemon Pie, men min tid kommer och det finns mycket trevliga saker som jag ännu inte har provat. En sak i taget!!!

¨
Det här är Ernest Hemingways hus och vi ska gå en guidad tur.


Nu får ni se några bilder inifrån Ernest hus, och hinner ni inte gå den guidade turen, med en guide som jag inte förstod någonting av, så har ni sparat några kronor nu. ;-)
Hemingways kök.

'
En av de 45 katterna med sex tår, en avkomma från Hemingways katter.
Jag har googlat och kissekatterna måste lida av polydaktyli och kallas även för skeppskatter. En gammal speppsskada tror jag...





Katten är riktig!!!


Ernest var skitsur på sin skrivmaskin för den gjorde så många stavfel, fniss.
Där står den till höger på det runda bordet, i orginal...



Ernest kyrkogård för sina älskade katter.




Rundturen i Hemingways hus är slut och nu ska vi upp i den där fyren och kolla på utsikten.


Varför är fyrar så oerhört vackra???


Lite utsikt över Key West från fyren...




Jag & Key West.


På väg ner från fyren.


Nere...


Den sydligaste delen av USA. (Fast bara nästan, för om man känner familjen som har huset söder om denna markering kan man komma några meter sydligare).
Den här "pointen" är USA:s sydligaste allmänna del.


Och till väster om "pointen" finns denna ganska snygga avgränsning mot en militär del.

Vi har kommit så långt ner i USA man komma och det är dags för hemfärd...


När vi kom "hem" från Key West hann vi med en riktig partykväll på stan i South Beach, och träffade Hasses & Bittes söta dotter Julia som var i Florida med ett gäng sköna människor.
Hennes kompis mamma hade samma dag gjort en stor tatuering på ryggen på berömda Miami Ink. Vi måste ju såklart gå förbi och ta ett kort. När jag zoomade in denna bild såg jag att det faktiskt ligger en halvnaken människa där inne på britsen och väntar på domedagen...


Nästa dag spenderade vi ca 5 timmar på typ världens största outlet, Sawgrass Mills i Fort Lauderdale.
Tur att det fanns en del viloställen, för så här trötta blir killarna efter 5 minuter. :-)
Nej, men skämt åsido så handlade faktiskt Lasse mycket mer än vad jag gjorde.
Linda: Det var inte meningen att vi skulle hinna till Sawgrass, men jag är glad att vi gjorde det. Pussa på Estelle från mig och ta hand om dina fina killar.


Jag har shoppat!!! Yeeehh!!


Snart ska vi flyga hem igen, snyft...
En liten halvtimmeschans att få lite fräknar på näsan, så att jag inte är blekare än mina kollegor när jag kommer hem...

Jag behöver helt klart minst en vecka till för att bli klar med Miami Beach.
Och Hasse & Bitte:
Vi åker mer än gärna på fler semestrar med er.

Jag hade skitkul!!!!


Kommentarer
Postat av: carita

Men herregud såg du vad jag såg! Fatet och kannan från Ernest Hemingways hus, precis vad jag skulle ha till utedasset i Finland. Precis det där skulle jag kunna tänka mig. Annars bara fina bilder. Nog blir man allt sugen.

2010-11-19 @ 12:59:18
Postat av: Helena

Ja, just det! Det tänkte jag inte på.

Kram Helena

2010-11-19 @ 13:33:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0