Kanelbullens dag

Min nya kollega Sofia hade bakat gudomliga kanelbullar till Kanelbullens dag och bjöd oss på sina läckerheter på jobbet igår. De var så perfekta i formen att jag knappt kunde fatta att hon hade bakat dem själv, men efter att ha praktiserat på ett bageri och "vikit" 500 kanelbullar har hon fått in den rätta snitsen. Övning ger färdighet, som man brukar säga.

När jag kom hem på kvällen vågade jag vägra baka kanelbullar, men jag gjorde en grymt god äppelpaj med en massa kanel på i stället.
Sen tog vi med den varma kakan, vaniljglass, ungar och hela "konkarongen" och hälsade på min fina svärmor, och tiggde till oss lite kaffe hos henne.  :-)
Det vi inte åt upp av pajen lämnade vi kvar hos svärmor, för jag kan inte ha såna godsaker hemma, hihi.
Egentligen är jag inte speciellt förtjust i äppelpaj, men detta recept borde ni prova, för till och med jag njööööt.

Det roliga är att jag hittade receptet på Cellbes (postorderföretag som säljer kläder), som har börjat med en liten recepthörna. 

Cellbes goda knäckiga äppelpaj
 
Ingredienser:
5 st äpplen                         jag tycker det räcker med 4 äpplen
1 tsk kanel                         jag ökade kanelmängden eftersom det är både gott o nyttigt
100 g smör                        jag hade Milda, men smör gör väl kakan ännu lyxigare
2,5 dl strösocker
150 g vetemjöl                   ca 2.5 dl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
1 st uppvispat ägg


Sätt ugnen på 200°. Skala kärna ur och skär äpplena i klyftor. Smörj en pajform ca 25 cm i diameter med lite smör och lägg i äppelklyftorna. Strö över kanel efter smak och tycke.

Smält smöret och låt det svalna. Blanda alla torra ingredienser. Rör sedan ner det smälta smöret och det vispade ägget. Bred degen över äppelskivorna och platta till den. Pudra degen med lite kanel eller mycket om man gillar kanel. Grädda 40 min i nedre delen av ugnen. Pajen ska få en gyllenbrun färg. Servera med kall glass eller vaniljsås. Underbart när kallt möter varmt.





Tack Cellbes! Det var inte sista gången jag bakade denna urgoda äppelpaj.







Kommentarer
Postat av: Vera

Ja, vi (barnen inte jag) har ju kört med sockerkakebak hela veckan lång.

2010-10-07 @ 14:21:53
URL: http://veronicawallman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0