Terrakottaarmén

Varje höst har BTF (Bryggeritjänstemannaföreningen) en liten träff på något museum i Stockholm och i tisdags var det dags att träffas igen. Årets kulturella besök blev en guidad tur om Terrakottaarmén från Kina, på Östasiatiska Museét. Varje år får vi en sån fantastisk guide att man bara vill höra mer, och så blev det även denna gång.


Det gick inte att hitta någon kines, men Hasse ställde glatt upp som en.


Eftersom det var flera grupper samtidigt, så fick alla 30 personerna i vår grupp egna hörlurar och en dosa för att kunna lyssna på just vår guide. Här är jag och Kjelle glada åhörare.


En suddig bild (man fick inte använda blixt) på en krigare. Just denna krigare var även kusk eftersom han "håller" i tyglar.


Bilden på armborstkrigaren blev ok, men resten blev så usla med min digitalkamera, så de var inget att spara.
Men summa sumarum var den guidade turen superintressant, och jag rekommenderar er att gå och se denna utställning om ni får tillfälle.


Efter Terrakottaarmén traskade vi till Hotell Skeppsholmen för en liten soppmiddag. Kolla vilka fina pumpor som låg utanför!


Snart kommer soppan! Här har vi underbara Bosse, Amel och Kjelle vid mitt bord.


Och Janne & Nisse.


Pumpasoppa med höstens svampar och ett par glas vitt. En helt OK tisdag.

Om någon undrar vad BTF är, så kan jag berätta att det är en förening som jag gick med i när jag jobbade på Pripps i 13 år. Vi har två träffar om året, en stor med möte och fest på våren och en liten på hösten med museum och soppa.
Vi är en gammal stor familj som träffas och jag fullkomligt älskar det! 

 


Kommentarer
Postat av: Veronica

Men herre jesus Helena.

Gör du inget annat än ränner på stan och roar dig? Man blir ju alldeles utmattad. :-D

2010-10-22 @ 15:56:44
URL: http://veronicawallman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0