Malmköping & Plevnagården

Japp Carina, du hade rätt, det var Malmköping vi skulle till i fredags!
Närmare bestämt Plevnagården som uppfördes år 1886 som Sveriges första militärsjukhus.
Plevnagården drivs som hotell och konferensanläggning sen 1980.

Jag jobbade på förmiddagen, och till lunch kom Emma över för att få sig en omgång hos naprapaten som var inbokad på mitt jobb.
Emmas rygg är så stel, kanske för att hon vuxit mycket på kort tid, att vi måste boka in flera naprapatbesök åt henne nu med ganska korta intervaller. Stelheten nere i ryggen har även resulterat i att hennes värk har börjat stråla ner i benen. 
Det är alldeles för tidigt att få såna ryggbesvär när man nyss fyllt 18 år, så detta ser vi allvarligt på och måste ta itu med nu genast.
Samtidigt som E kom till mitt jobb, åkte Lasse över till Tessan på ÖoB för att luncha med henne på hennes sista praodag. Och därefter kom han till mitt jobb och hämtade mig, jag kompade ut och vi drog till Malmköping för en "love weekend" som det så fint heter, hihi.


Vårt gulliga rum...


... i detta stora hus som vi hade helt för oss själva. De två fönstren nere till höger tillhör vårt rum.
Och de två fönstren till vänster på bottenvåningen tillhör ett stort konferensrum som vi också tillbringade lite tid i.
Vi har varit ihop i 22 år och gjorde upp en plan på whiteboarden hur vårt fortsatta liv tillsammans ska se ut. Denna "konferens" skedde senare under nattetid och vi skrattade hejdlöst. Vad gör man inte för att roa sig själv när allt är stängt! :-) 

Lite fler rumsbilder:





Efter en liten soft stund på rummet, inklusive lite iPhone-kurs för mig, så var det dags för BASTU!!


Vi badade jacuzzi...


...med lustiga instruktioner. Vadå lusknappen!!??


Helena i sitt rätta element.
-Just nu kan inget få mig att må bättre!
OK, kanske om jag visste att det skulle serveras jordgubbar och bubbel efteråt.


Kolla! Lasse hade fixat en överraskning till mig och han ligger bra till för ytterligare några år.  ;-)


Nybastad, jorgubbad, glad och hungrig.


Toast Skagen toppat med sikrom serverat på smörstekt bondbröd.


Var så hungrig att jag råkade starta innan den "traditionella" bilden, men gott som tusan var det och detta ska föreställa:
Kalvytterfilé med västerbottenpotatiskaka, murkelsås och blåbärsbalsamico.


Kommer inte ihåg vad efterrätten hette, men det var något med Chokladmousse, hallonsås och vilda bär.
Gott och mastigt.


Efter middagen frågade vi efter en kortlek, men någon hade tappat bort en del kort ur leken och det enda spel hotellet hade att låna ut var ett vinspel som krävde sex sorters vin, så vi fick roa oss med annat i stället.
Och då kan det sluta med att två människor låtsas vara stora virtuouser fast ingen av dem kan spela piano, hihi.


Vi kan verkligen roa oss på ett hotell där totalt fem par är incheckade och vi är de enda som är vakna. Den ansvariga tjejen på hotellet åkte hem, till Eskilstuna, vid kl:22.30 ca och sen hade vi allt för oss själva!!!


Ny dag och frulle med ägg, bacon, frukt och allt man vill ha.
Jag blev så förtjust i temuggarna med blomstret på. Satt länge och njöt av nypon/hallon-te.


Efter frukost blev det en skön promenad till "stan" och helt plötsligt hade vi en secondhandaffär framför oss, precis som jag ville. Himla bra namn på en affär med begagnade grejer förresten!


"Skörden" blev en fräsch sommarskjorta till min t-shirtkille, en ljusgul topp till Emma.
Själv har jag länge efterlyst en lite större partyväska än den lilla chanelinspirerade jag har. Det är på gränsen att jag får ner både mobil och digitalkamera, och där hängde precis det jag behövde, så himla perfekt. 
Totalt 195 kr och allt var i perfekt skick. 
I love second hand!


Vi gick in på Kafé Ottilia och det var som att kliva in i någons vardagsrum, så himla hemtrevligt och avslappnat.
Jag har nog aldrig fått en latte och kaka att vara så länge, ville inte gå ut i "verkligheten" igen. :-)


Tillbaka till hotellet för att säga hej då.



Innan vi åkte hem igen tog vi en liten promenad ner till Hosjön och åt en glass i det härliga vädret.

Förra våren tog vi in på Gripsholms Värdshus & Hotell och nu har vi bott på Plevnagården i Malmköping, alltså har har en ny tradition skapats, så vi återkommer om ny plats nästa vår.  :-)

Tack Malmköping för ett härligt dygn!


Kommentarer
Postat av: Emma

Det står ju lusk-nappen fattar ni väl!!! XD



Va mysigt allt såg ut att vara! Och den där potatisvästerbottenostkakan eller nu va det va, den vill jag äta upp, mums!

2011-04-18 @ 01:14:58
URL: http://elmyn.blogg.se/
Postat av: Carina

Hej, Tjo hoooooo jag vann :) Ja vad mysigt ni ser ut att ha haft det. Kan tänka mig hur kul ni kunde ha med en whiteboard ha ha, int behöver ni najnting extra ti ha rooligt int , no vejt ja he! Kram och Glad påsk till hela familjen! <3

2011-04-21 @ 08:35:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0