Chokladprovning i Gamla stan

Idag firar vi Lars, och vad passar bättre än att släpa med min darling på chokladprovning!
(Att det är jag som älskar choklad hör inte till saken, hehe).


Vi möttes upp på Espresso House och tog en fika först.


Namnsdagsbarnet utanför Boutique de Chocolat.



Så här ser en riktig chokladbutik ut.


Vi startade med att skåla för chokladen i Chocopresso. (O'boy, släng dig i väggen!)
Därefter fick vi kakaobönans historia (som går ända tillbaka till år 600 fKr) berättad för oss.
Och en del om hur man tillverkar choklad osv.


Dags för provsmakning, och vi började med 6 olika kakor.
Vi diskuterade yta, doft, ljud, smak, eftersmak osv.


Sen var det dags att prova praliner.


Lite chokladshopping att ta med hem.
Det finns i princip bara tre kakaobönsorter som odlas i kommersiell skala och den som anses finast är Criollon, som även är den känsligaste mot sjukdomar.
But it is the best!


Efter den 2 timmars spännande kakao-& chokladlektionen blev vi hungriga och slank in på ett hak i Gamla stan.
Lasse åt en carbonara och jag mumsade på en blandsallad, med diverse godheter som jag själv fick välja ut.
Grunden var grönsallad och gurka och sen fick jag välja ut ytterligare fem ingredienser.
Jag valde parmaskinka, fetaost, kronärtskocka, soltorkade tomater och kidneybönor. Det var jättegott och mättande.


Firar med ett glas rosé. Är det Lars så är det! ;-)


Kommentarer
Postat av: Emma

Din lilla tjuv!! Jag letade efter min mintgröna tröja i hela lägenheten, och så har du den!! Skäms :P



Va mysigt ni verkade ha iallafall :)

Puss och godnatt <3

2011-08-11 @ 01:34:01
URL: http://elmyn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0