Receptet på enklaste knäckebrödet

Det blev ytterligare en omgång knäckebröd idag, bara för att det var så himla kul o enkelt att göra, och för att det (tyvärr) är alldeles för gott.
Så ett viktigt råd från mig till er: Om ni bakar detta bröd, lämna det då för guds skull inte framme, annars äter ni upp det utan att hinna blinka. :-)

Receptet då:
2 dl majsmjöl
1 dl solroskärnor
0,5 dl svarta sesamfrön (jag hittade inga såna, så jag blandade vita sesamfrön och blå vallmofrön).
0,5 dl hela linfrön
1tsk salt
2 dl kokande vatten
0,5 dl rapsolja
Bakplåtspapper

Blanda alla torra ingredienserna i en bunke.
Ner med vatten o olja, rör ihop till en smet.
Bred snabbt ut smeten på en bakpappersklädd långpanna.
Lägg sen ett annat bakplåtspapper ovanpå smeten och tryck ut den så att den blir tunn och fin. (min täckte nästan hela plåten).
Ta bort det övre pappret, skåra degen i lagoma bitar och strö lite flingsalt över.
Sen in i ugnen, 150 grader i 1 timme.

Ge bort några bröd i en liten presentask, om du hinner innan du ätit upp dem, hihi.

 


Kommentarer
Postat av: Sofia - Sofias Inredning

Åh tack för tipset! :)



Tack för din kommentar hos mig. Nu har jag gjort ett inlägg som beskriver mer hur jag gick tillväga när jag spraymålade. Plus lite tips. Hoppas att du blir lite klokare annars får du hojta till :) Kram

2011-12-15 @ 23:25:59
URL: http://sofiasinredning.blogg.se/
Postat av: Sofiaa

Mums med eget knäckebröd : ) kram Sofia

2011-12-28 @ 12:17:15
URL: http://sofiabakar.blogspot.com
Postat av: Humlans Lott

Verkar onekligen hur gott som helst - tänker testa ditt recept idag - har skjutit upp knäckebrödsbaket länge. Men det här verkar ju både lätt och gott!



God fortsättning och gott slut på det gamla året!

2011-12-29 @ 09:29:18
URL: http://humlanslott.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0