Oopsie

Tack vare bloggen LisasGodbitar har jag hittat receptet på oopsies.
Till skillnad mot Lisa har inte jag fått en liten bebis nyss (var typ 15 år sen sist jag hade en bebis), utan jag har tuggat till mig min kropp heeelt själv! :-)
Vikten är väl ingen jättekatastrof men man har ju alltid de där extra "trivselkilona" som man skulle vilja bli av med, och därmed försöker jag undvika att äta en massa bröd i onödan.
Men nu har jag som sagt fått smak på oopsies som är ett kanonsubstitut för att ändå få den där "brödkänslan" jag vill ha på morgonen.


Snart dags för ugnen.


Gissa om jag längtar till i morgon bitti! Det blir 1 km i bassängen och sen en smarrig oopsie med pålägg.

Här kommer receptet om någon är intresserad:

6 st oopsies

3 ägg
100 gram philadelphiaost
1/2 krm salt
3 tsk krossade linfrön
1 tsk bakpulver
Vallmofrön eller sesamfrön

Gör så här:

Skilj på äggvitor och gulor. Vispa äggvitorna till ett hårt skum, tills man kan vända upp och ner på bunken (som när man gör maräng).
Vispa gulorna tillsammans med philadelphiaosten och linfröna. Blanda i bakpulver och
vänd sedan försiktigt ner ostsmeten tillsammans med de vispade vitorna.
Rör inte runt utan vänd försiktigt ner ostblandningen.

Klicka sedan ut så det blir 6 smetklickar på ett smort bakplåtspapper och strö över vallmo- eller sesamfrön.
Grädda i ugnen i 175 grader, ca 25 min i nedre delen av ugnen.

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Helena

h

2011-06-22 @ 09:22:57
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/
Postat av: lisa

Kul att bli nämnd =) Spana in receptet på äggmuffins, ett annat alternativ till frukost/mellanmål/kvällsmat. Jag gillade dom mycket!

2011-06-22 @ 19:49:29
URL: http://lisasgodbitar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0