Den sjätte gudinnan

Den här onsdagen har varit ganska händelselös, men ändå tog den slut alldeles för fort.
L jobbar natt och det är både tråkigt och skönt, tråkigt eftersom jag saknar honom och vill han honom hemma, å andra sidan är det skönt för att han inte kan klaga när jag tittar på program som han inte gillar.
Idag har jag tex sett Bonde söker fru, för första gången i mitt liv, och jag har även slötittat lite på Svenska miljonärer.
Nu är det ju inte så att jag är förbjuden att se den här sortens "skitprogram", för jag kan ju för all del gå in i ett annat rum och titta, men jag tycker det är mycket trevligare att vara tillsammans.
Och rent spontant efter kvällens tv-tittande så känns det inte som att jag har missat något tidigare. :-)


Dagens meny: hemmagjorda persiljejärpar, gräddsås & potatis som serverades med saltgurka. Mums!


Nu ska jag dricka upp mitt te, hänga tvätt och sen leta fram en ny bok att börja läsa,
för den här boken har jag läst ut i kväll.


Den sjätte gudinnan
Av Karin Alfredsson


Kali drar sig fram genom att tigga. Hon är 17 år, våldtagen och kastlös, och kämpar för att hålla sitt nyfödda barn vid liv. Amrita har svårt att gå efter den svåra brännskada hon fick då hennes man kastade ett brinnande spritkök på henne.
Men nu har Amrita jobb - och en mobiltelefon. På displayen skymtar Kali ibland MMS-bilder på stengudinnor, sådana som fanns i bytemplet där hemma, men hon frågar ingenting. Amrita ordnar saker åt folk med hjälp av mobilen, det förstår Kali.
Kali och Amrita är två av de utsatta kvinnor som den svenska läkaren Ellen Elg träffar på sitt FN-uppdrag i Indien. Ellen samarbetar med Madhu, en advokat med mänskliga rättigheter som specialitet. Madhu vill driva de utsatta kvinnornas fall i rätten men Kali och Amrita bestämmer sig för att skipa rättvisa på egen hand. Lite hjälp på vägen får de också av den sjätte gudinnan, en ovärderlig antikvitet på väg ut på den internationella konstmarknaden. Kanske kan man "ordna" så att den tar en annan väg?


Läs den, för den är jättespännande, tycker jag!
Kram och godnatt.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0