Getost/chévre

Jag är så där barnsligt förtjust i getost (chévre) att bara jag ser ett recept med ingrediensen chèvre så vet jag att jag kommer att älska rätten.
Precis så var det när jag slog upp Magasin Solna och hittade detta recept, jag visste att jag skulle ÄLSKA det!

Getostpaj med sparris


I början av maj har den svenska sparrisen premiär. Men underbart är kort. Redan till midsommar så är sparrisens tid förbi. Så passa på att njuta så länge det går. Här får ni ett lättlagat och smakrikt recept på en härlig quiche. Servera med en god sallad.

 


Pajdeg

1 ½ dl vetemjöl

1 dl grahamsmjöl

1 krm salt

100 g smör

1 msk kallt vatten

1 msk olivolja


Fyllning

4 ekologiska ägg

1 ½ dl mjölk

1 dl grädde (valfri fetthalt)

2 dl riven gratängost

250 g sparris

1 röd spetspaprika

250 g getost

½ dl pinjenötter

Färsk timjan

1 tsk salt

Nymald svartpeppar

Olivolja

 

 

Gör så här:

1. Gör pajdegen genom att snabbt knåda samman ingredienserna med fingrarna eller i matberedaren. Rulla ihop degen till en boll och lägg in i kylen täckt med plastfolie. Låt vila i minst 30 minuter.
2. Sätt ugnen på 150 °C.
3. Kavla eller tryck ut pajdegen i formen. Picka botten med en gaffel och förgrädda i ugnen i 10 minuter.
4. Vispa samman ägg, mjölk, grädde, och kryddor. Blanda i den rivna osten.
5. Skär sparrisen i centimeterstora bitar och strimla paprikan. Lägg grönsakerna i formen.
6. Häll över ägg- och ostfyllningen. Smula över getosten och toppa med timjan, pinjenötter och lite olivolja.
7. Grädda i cirka 40 minuter tills gyllene.



Ser inte ut som på bilden i tidningen precis, men jäklar vad god den var!
Det var sannerligen inte sista gången denna paj tillagades, sanna mina ord!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0