Dim Magarasi Cavern & Dim Cay

I förrgår gjorde vi en härlig utflykt, som ni också borde göra om ni kommer till Alanya.
Vi bokade in oss på en heldagstur till Dim Magarasi-grottan och Dim Cay-floden.
 
Vår underbara turkiska guide (pratade svenska med norsk dialekt) berättade en massa om Alanya, Turkiet, Islam och Ramadan under bussresan. Hon försökte även lära oss några "matnyttiga" turkiska ord, och alla i bussen fick repetera flera gånger :-)
Vi stannade först till vid en fruktlund, där det odlades apelsiner, avokado, kaktusfrukt, ananas, johannesbröd, vindruvor, bananer, oliver, mandel, plommon mm.
 
Olivträd, guide och systerson.
 
Kaktusfrukt.
 
 
 
 
 
 
Nu vankas det provsmakning av frukter och färskpressad apelsin, slurp.
 
Över 35 grader i skuggan, och man är svettig och sunkig som tusan, men till skillnad från vår guide får vi i alla fall trycka i oss läskande dryck och frukter.
 
En av de söta kamelväskorna blev min.
 
Lite småshopping och sen dags att åka vidare till grottan.
 
Ingången till den 310 meter djupa grottan, och den upptäcktes av en privatperson så sent som i mitten av  80-talet.
Öppnades 98-99 för allmänheten.
 
Då går vi ner då!
 
 
Det var jättesvårt att fota inne i grottan, men här kommer några bilder på stalaktiter och stalagmiter.
 
 
 
 
Längst in i grottan fanns en liten sjö, och den var riktigt svår att få med på bild, men det var vackert som tusan där.
 
 
 
Ute igen. Det var så svalt och skönt inne i grottan, men man blev samtidigt jättesvettig när man gick där inne. Skum känsla!
 
 
Efter lite glasspaus åkte vi vidare till Dim Cay-floden och en härlig lunchbuffe.
 
 
Nygrillad forell! Älskar't!
 
Vissa klarar inte av att sitta nere på dynor och äta :-)
 
 
 
Sen blev det lite bad, och vattnet hade en temperatur på ca 16 grader, så det var riktigt uppfriskande vill jag lova.
 
Jag var den enda av oss tre (mig, L o T) som badade, men jag hoppade dock inte härifrån.
 
 
 
 
Vackert ställe!
 
Och där ligger vår guide och vilar medan systersonen äter glass (är man under 13 år fastar man inte under Ramadan).
 
 
Vi hade en toppendag och jag rekommenderar varmt denna tur.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0