Det tar slut hela tiden!

Hej på er!
Här kommer receptet på knäckebrödet som jag aldrig hinner smaka på när jag bakat det...om jag inte gömmer det, hihi.

Superlättlagat fröknäcke:

2 dl majsmjöl
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
1/2 dl linfrön
1/2 dl rapsolja
2 dl kokande vatten
Flingsalt

Förbered med att lägga ett bakplåtspapper på en ugnsplåt.
Blanda ihop alla torra ingredienserna, utom flingsaltet, och tillsätt oljan och sen det kokande vattnet.
Tryck ihop till en deg, och lägg degklumpen på plåten.
Lägg ytterligare ett bakplåtspapper uppe på degen och "bred" ut degen på hela plåten, jämt och fint.
Det är lätt som en plätt, och man blir inte kladdig när man har ett smörpapper mellan degen och händerna (det är varmt o mysigt och nästan lite terapeutiskt, hihi)
Strö lite flingsalt över och tryck in det i degen (återigen använder jag smörpappret).
Innan jag sätter in brödet i ugnen brukar jag trycka till lite lätt med en kniv, i rutmönster, så blir det lättare att bryta knäcket i tjusiga bitar när det är klart.
Grädda mitt i ugnen i 150 grader, i ca 1 timme. (I min ugn räcker det med 50 min).

OBS! I sista omgången fröknäcke blandade jag i lite nyponskalsmjöl också. Drygt en matsked sprängfylld med C-vitaminer.

Lycka till godingar!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0