Pulled beef

Igår när jag och Emma gick på promenad hamnade vi i Solna Centrum, och jag slank in på Järnia.
Jag har aldrig ägt en riktig rejäl gryta, som man även kan ha i ugnen, så gissa om jag blev lycklig när jag hittade denna på extrapris.
Men jösses vad tung den var att släpa med hem, vi var ju på promenad, hehe.
 
Jag hade tagit fram högrev ur frysen och ville prova på att göra pulled beef direkt i min nya gryta.
Receptet jag hittat innehöll chipotlekrydda, så det skickade jag familjen att handla, medan jag själv hade tvättstugan.
Men L ringde från Citygross och sa att det inte fanns någon chipotlekrydda, så jag googlade och hittade någon variant man kunde göra själv. 
 
En riktigt suddig bild på vår goda middag:
Pulled beef, guacamole (med massor av koriander), lite sallad och en klick gräddfil i tortillabröd. Det var supergott och kommer att tillagas fler gånger.
 
Här kommer receptet om någon vågar prova, trots min urkassa bild som inte gör maten rättvisa.

Ingredienser

  • 1 kilo benfri högrev 
  • 1 stor gul lök
  • 4 klyftor vitlök
  • 1 deciliter ketchup
  • 1 matsked chipotlepulver (jag gjorde en blandning av cayennepeppar, chilipulver, kanel och kakaopulver)
  • 1 matsked farinsocker
  • 0,5 matsked mald spiskummin
  • 1 matsked whisky

Så här gör du

  1. Se till att du har en ugnssäker gryta med lock. Lägg ner högreven i grytan (köttet behöver inte putsas).
  2. Skala lök och vitlök och skiva tjockt. Blanda alla övriga ingredienser och bred på köttet. Placera lök och vitlök ovanpå högreven.
  3. Sätt in i ugnen och värm till 125°C. Låt grytan tillagas i ungefär 4 timmar. Efter en dryg timme petar du ner löken så att den hamnar i botten av kastrullen.
  4. Kika till grytan då och då så att det inte bränner fast i botten. Slå på vatten om det behövs. Om du behöver lämna köttet utan tillsyn är det bra att slå lite vatten i botten innan, så att det inte bränner vid.
  5. Ta ut grytan när köttet är så mört att det faller ihop bara du petar på det. Låt svalna något.
  6. Mosa och luckra upp köttet genom att dra i det med en stor gaffel. Blanda med såsen. Köttet blir ännu godare om det får stå till sig över natten. Värm eller ljumma köttet före servering.
 
Pulled beef är lätt som en plätt att tillaga, och nästa gång blir det pulled pork på karré.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0