Sista dagen i Warszawa

Här kommer vår sista dag i Warszawa.
Efter att ha tryckt i oss sista frullen, packat, checkat ut och lämnat in vårt bagage en stund, tänkte vi gå på järnvägsmuseet, men det var visst stängt den 17:e maj. Har ingen aning om vad de gjorde just den dagen, kanske sympatifestade med norrmännen, inte vet jag. 
Då hoppade vi in i ett par taxibilar och åkte till den lokala Botaniska trädgården i stället.
 
Det första jag såg när jag klev ur taxin, det känns tryggt :-)
 
Det pågick någon konsert när vi kom fram, det småregnade och det roligaste var mannen med stans längsta "selfiepinne", hehe. 
Ser ni kameran högt där uppe? 
 
Regnet lättade och solen kom fram, så härligt.
 
 
 
 
Ni som varit med mig ett tag har väl knappast missat att jag älskar att titta på blommor.
 
 
 
 
Maffig fågel! Hade varit kul att någon gång lyckas fånga en sån på bild, när hela fjäderpartier är uppfällt.
Fast det är väl så att hanen (som har dessa vackra färger) endast gör det för att imponera på sin höna tror jag.
 
 
 
De hårda gubbsen! ;-)
 
 
Ännu en hård gubbe, hehe.
 
Detta blir den sista bilden från vår trevliga Warszawahelg.
 
Tyvärr slutade färden från parken tillbaka till hotellet med en obehaglig taxiblåsning.
Jag säger bara en sak, kolla att taxibilarna har en taxameter, eller fråga innan du hoppar in vad den aktuella resan skall kosta, då deras små taxameter kan vara svåra att se i brådrasket.
Vår lilla resa som knappt kostade något ena vägen (seriös taxi), kostade 9 gånger så mycket åt andra hållet (oseriös taxi).
 
Slutbetyg om Warszawa: En helt ok stad, men ingen "måste-se-stad". Vad jag förstått blev ca 80% av staden sönderbombat under andra världskriget, och staden är delvis uppbyggd igen, både i gammal och i ny stil. Men pga krystad ekonomi har man inte haft råd att bygga upp allt, därav stora bevarade grönområden, vilket inte är helt fel enligt min åsikt.
 
Men med rätt människor har man kul oavsett var man befinner sig, och jag hade en grym weekend :-)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0