Apelsinljus

Hallå där! 
Det är höst, kallt, och härligt krispig luft! 
Min bästa årstid har äntligen börjat.
Men med hösten drar även "ljuskontot" iväg, för det är ju så sjukt mysigt att tända en massa ljus hemma.
Jag läste att man kunde göra ljus av apelsiner, så det kände jag mig sugen på att prova idag.

Man delar på en apelsin och gröper ur den, men behåller den lilla "snoppen" i mitten. Det är den som blir själva veken i ljuset.
Man häller på lite olivolja (även veken ska ha lite olja på sig), och sen får man ha lite tålamod när man tänder "veken", det kan ta upp till en minut eller mer innan lågan tar sig.

Men trägen vinner.


Den minsta apelsinen brann närmare två timmar!!!

Snacka om organiska ljus!
Kommer definitivt bli fler såna här under hösten och julen.


Kommentarer
Postat av: Anette

Doftar det apelsin eller ingenting?

Svar: Jag kände inte direkt någon doft som satt "mitt i det". Men kan tänka mig att det doftade lite apelsin (eller jul) om man kom utifrån.
Helena Nygrund

2015-10-25 @ 12:49:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0