Paulùns energibars

Hej alla fina!
På begäran kommer receptet på energibarsen jag gjorde igår. De är enkla och roliga att göra.
Jag kommer snart att göra en omgång till, där jag byter ut hasselnötterna mot extra mandel, så att Emma som är nötallergiker kan ha med sig till skolan. Bättre att hon tar sig en energibar än att hon köper nåt "tjafs" i skolcafeterian.

FREDRIK PAULÙNS ENERGIBARS:

15 bars
100 g sötmandel
100 g hasselnötter
30 g mörk choklad (minst 70 procent kakao)
100 g torkade fikon
100 g russin
2 1/2 dl havregryn
1 1/2 dl vatten
50 g proteinpulver (neutral smak)
3 msk rapsolja

Gör så här:
Grovhacka nötterna och chokladen i en matberedare. Lägg i en skål. Klipp bort den hårda kvisten från fikonen och mixa sönder dem tillsammans med russin, 1 1/2 dl havregryn och 1/2 dl vatten i en matberedare till en fin massa.
Tillsätt proteinpulver, rapsolja och 1 dl vatten och mixa. Arbeta till sist in nötterna, chokladen och 1 dl havregryn för hand.
Forma 15 platta bars, lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och grädda i ugnen på 110 grader i 25-30 minuter. Låt dem svalna och förvara i en tät burk i kylskåp. Vill du ta med dig en bar så slå in den i smörpapper.


Kommentarer
Postat av: Carina

Hur många kalorier innehåller de ungefär?

kram

2011-08-29 @ 11:59:24
Postat av: Helena

Jag har ingen aning faktiskt! Har mailat Paulùns gäng och inväntar svar!

Kraaaaaam

2011-08-29 @ 13:06:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0